Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 21 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Podpora vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků ve vybrané základní škole
Cipryánová, Ludmila ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Valešová Malecová, Barbara (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku podpůrných strategií využívaných k podpoře vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků ve vybrané ZŠ. V teoretické části vymezuje základní definici sociálního znevýhodnění, pojem sociálně znevýhodněný žák a příčiny školního selhávání z důvodů sociálního znevýhodnění. Seznamuje se základními projevy sociálního znevýhodnění a bariérami, které v procesu vzdělávání způsobuje. Blíže specifikuje problematiku romského etnika. Nabízí krátký exkurz do historie Romů, popisuje specifika romské rodiny, výchovu dětí i postavení jednotlivých členů romské rodiny. Dále se věnuje problematice vzdělávání Romů a systému podpůrných opatření. V kontextu se zadáním této diplomové práce poté popisuje podpůrné strategie využívané ve vzdělávání romských sociálně znevýhodněných žáků. Cílem praktické části bylo zjistit, jakým způsobem je realizována podpora vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků ve vybrané ZŠ. Za použití metody polostrukturovaného rozhovoru bylo zjištěno, jaké podpůrné mechanismy ZŠ využívá a s jakým efektem. Dále jaké možnosti podpory nepoužívá a z jakého důvodu. Celkový obraz podpory vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků pak dokresluje otázka dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků této školy v oblasti romského etnika. V závěru práce...
Tradiční romská kultura a její vliv na školní úspěšnost romských dětí
Königová, Zdeňka ; Dvořáková, Markéta (vedoucí práce) ; Tichá, Milena (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce je zhodnotit vybrané prvky romské kultury, především ty, které mají vliv na školní úspěšnost romských dětí, a prostřednictvím kvalitativního šetření následně porovnat informace získané studiem odborné literatury s výpověďmi žáků navštěvujících jednu ze základních škol praktických v Praze. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce je členěna do dvou kapitol. První z nich se zabývá vybranými prvky romské kultury, které mají vliv na vzdělávání romských dětí. Jedná se především o tradiční romskou rodinu a výchovu dětí, o specifika romské psychiky a charakteristický způsob života. Druhá kapitola pojednává o vzdělávání romských dětí a o problémech, s nimiž se tyto děti v českých školách potýkají. Zmíněny jsou zde také některé z podpůrných mechanismů, jejichž cílem je usnadnit romským dětem proces jejich vzdělávání a napomoci tak jejich integraci do většinové společnosti. Praktická část práce obsahuje informace plynoucí z rozhovorů s deseti romskými žáky základní školy praktické a jejich analýzu.
Čtenářská gramotnost romských žáků
Šormová, Kateřina ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent) ; Průcha, Jan (oponent)
Čtenářská gramotnost romských žáků Dizertační práce - Kateřina Šormová Abstrakt Tato práce je příspěvkem k problematice čtenářské gramotnosti romských žáků. Význam gramotnosti pro dnešního jedince je zcela klíčový; výsledky výzkumů naznačují, že lidé s rozvinutými gramotnostními dovednostmi mají zvýšenou pravděpodobnost, že budou mít vyšší sebevědomí, lepší zdravotní stav, uspokojivější zaměstnání a vyšší mzdy než lidé s nízkými gramotnostními dovednostmi. Rizikem snížené úrovně gramotnosti jsou ohroženy nejčastěji osoby z odlišného kulturního prostředí, nezaměstnané a nekvalifikované osoby, osoby s velmi nízkým vzděláním a lidé ze sociálně slabých vrstev. Romští žáci patří do skupiny osob ohrožených tímto rizikem, a je tedy třeba nastavit opatření pro jeho eliminaci. Potřebu rozvíjet jazykovou kompetenci romských žáků v češtině, tedy i schopnost čtení s porozuměním, uvádí také Strategie romské integrace do roku 2020. Práce se zaměřuje na dvě výzkumné otázky: (1) zda a jak se v testu čtenářské gramotnosti odlišují výsledky romských a neromských žáků a (2) popisuje faktory domácího a školního prostředí, které rozvoj čtenářské gramotnosti romských žáků ovlivňují. Na základě těchto výzkumných otázek byly stanoveny jednotlivé hypotézy. Výzkum čtenářské gramotnosti romských žáků byl proveden ve 4. a 5. ročnících...
Příběh vzdělané Romky
Brožová, Kateřina ; Levínská, Markéta (vedoucí práce) ; Bittnerová, Dana (oponent)
Bakalářská práce "Příběh vzdělané Romky" se věnuje problematice vzdělávání Romů, konkrétně jde o případovou studii jedné romské dívky, která se na rozdíl od většiny Romů dokázala probít školským systémem až na vysokou školu. Práce si kladla za cíl poznat osobu vzdělané Romky a popsat důležité motivy v jejím životě, které ji vedly ke vzdělávání, proto je metodologicky orientována kvalitativně. Data byla sesbírána pomocí polostrukturovaných rozhovorů a metody "Osa života". Poté byla analyzována a interpretována v kontextu odborné literatury. Text práce je rozdělen do tří částí - teoretickou, metodologickou a empirickou. Teoretický podklad vychází z literatury v oblasti psychologie, etnologie, antropologie, pedagogiky, sociologie a pojednává především o oblasti vzdělávání romských žáků a o problematice identity, zejména o identitě kulturní a identitě romského etnika. Metodologická část seznamuje se zvolenými metodami sběru dat a popisuje cíle a výzkumnou otázku. Empirická část přináší prezentaci výsledků celého výzkumu. Klíčová slova: vzdělávání Romů, kulturní identita, identita romského etnika, případová studie
Vliv mimoškolních sportovních aktivit na školní prospěch romských dětí navštěvujících druhý stupeň Základních škol na Praze 2
Majzel, Jakub ; Havránková, Olga (vedoucí práce) ; Víšek, Petr (oponent)
Vliv mimoškolních sportovních aktivit na školní prospěch romských dětí navštěvujících druhý stupeň základních škol na Praze 2 Anotace Bakalářská práce pojednává o tématu volnočasových sportovních aktivit a vzdělávání romských dětí. Popisuje pojmy týkající se romské kultury a problematiky, věkového období cílové skupiny a pojmy související s volným časem dítěte na druhém stupni základní školy. Je zde zdůrazněna funkce sportu, která slouží jako způsob smysluplného trávení volného času, v kombinaci se školou, ale také jako velmi prospěšná činnost ovlivňující tělesný, psychický a sociální stav lidí. Práce dále definuje faktory ovlivňující průběh vzdělávání romských dětí a důležitost jejich vzdělání. Poukazuje také na volnočasové aktivity, jako na nástroj předcházení prevence kriminality. Klíčová slova Romové, rasová diskriminace, rasismus, starší školní věk, vzdělávání Romů, výchova dětí, volný čas, volnočasové aktivity, sport a funkce sportu. .
Rozšiřování slovní zásoby u romských žáků na druhém stupni ZŠ
Kráčmarová, Drahoslava
Práce se zabývá osvojováním slovní zásoby v období pozdějšího jazykového vývoje u žáků druhého stupně základní školy z rozdílného socio-ekonomického a socio-kulturního prostředí. Teoretická část resumuje základní poznatky teoretické stejně jako dosavadní výzkumy empirické, zaměřené zejména na vliv rodinného prostředí jedince na jeho jazykový vývoj. Podává komplexní obraz o dosavadní praxi vzdělávání romských dětí v České republice. Výzkumná část popisuje samostatný výzkum slovní zásoby žáků u vybraných slovních druhů v akvizičním korpusu SKRIPT2015. Na základě komparace textů žáků navštěvujících školy v sociálně vyloučených lokalitách nebo v lokalitách sociálním vyloučením ohrožených s výrazným zastoupením Romů s texty žáků navštěvujících běžné školy vyplývají konkrétní dopady rozdílného socio-ekonomického a socio-kulturního prostředí na psaný projev žáků, stejně jako (ne)účinnost dosavadních podpůrných opatření ze strany vzdělávací instituce. KLÍČOVÁ SLOVA osvojování jazyka, pozdější jazykový vývoj, rozšiřování slovní zásoby, vzdělávání Romů, akviziční korpus, SKRIPT2015
Rozšiřování slovní zásoby u romských žáků na druhém stupni ZŠ
Kráčmarová, Drahoslava
Práce se zabývá osvojováním slovní zásoby v období pozdějšího jazykového vývoje u žáků druhého stupně základní školy z rozdílného socio-ekonomického a socio-kulturního prostředí. Teoretická část resumuje základní poznatky teoretické stejně jako dosavadní výzkumy empirické, zaměřené zejména na vliv rodinného prostředí jedince na jeho jazykový vývoj. Podává komplexní obraz o dosavadní praxi vzdělávání romských dětí v České republice. Výzkumná část popisuje samostatný výzkum slovní zásoby žáků u vybraných slovních druhů v akvizičním korpusu SKRIPT2015. Na základě komparace textů žáků navštěvujících školy v sociálně vyloučených lokalitách nebo v lokalitách sociálním vyloučením ohrožených s výrazným zastoupením Romů s texty žáků navštěvujících běžné školy vyplývají konkrétní dopady rozdílného socio-ekonomického a socio-kulturního prostředí na psaný projev žáků, stejně jako (ne)účinnost dosavadních podpůrných opatření ze strany vzdělávací instituce. KLÍČOVÁ SLOVA osvojování jazyka, pozdější jazykový vývoj, rozšiřování slovní zásoby, vzdělávání Romů, akviziční korpus, SKRIPT2015
Rozšiřování slovní zásoby u romských žáků na druhém stupni ZŠ
Kráčmarová, Drahoslava ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent) ; Chejnová, Pavla (oponent)
Práce se zabývá osvojováním slovní zásoby v období pozdějšího jazykového vývoje u žáků druhého stupně základní školy z rozdílného socio-ekonomického a socio-kulturního prostředí. Teoretická část resumuje základní poznatky teoretické stejně jako dosavadní výzkumy empirické, zaměřené zejména na vliv rodinného prostředí jedince na jeho jazykový vývoj. Podává komplexní obraz o dosavadní praxi vzdělávání romských dětí v České republice. Výzkumná část popisuje samostatný výzkum slovní zásoby žáků u vybraných slovních druhů v akvizičním korpusu SKRIPT2015. Na základě komparace textů žáků navštěvujících školy v sociálně vyloučených lokalitách nebo v lokalitách sociálním vyloučením ohrožených s výrazným zastoupením Romů s texty žáků navštěvujících běžné školy vyplývají konkrétní dopady rozdílného socio-ekonomického a socio-kulturního prostředí na psaný projev žáků, stejně jako (ne)účinnost dosavadních podpůrných opatření ze strany vzdělávací instituce. KLÍČOVÁ SLOVA osvojování jazyka, pozdější jazykový vývoj, rozšiřování slovní zásoby, vzdělávání Romů, akviziční korpus, SKRIPT2015
Psychická odlišnost romských dětí staršího školního věku od jejich vrstevníků a dopad na jejich výchovu
MEDLÍNOVÁ, Olga Izabela
Práce se zabývá odlišností romských dětí staršího školního věku od jejich vrstevníků z majority a tím, jaký má dopad na jejich výchovu. Zaměřuje se podrobně na historii a kulturu Romů, vysvětluje hodnotový systém této minority a zhodnocuje její silné a slabé stránky. Zaměřuje se i na děti staršího školního věku, na jejich prožívání dospívání a pohled společnosti na tuto cílovou skupinu. Práce se dotýká i vztahu Romů k víře nebo tím, jak členové tohoto etnika tráví svůj volný čas. Práce poodkrývá hierarchii v romské rodině a rozdílnou výchovu dětí oproti výchově v rodině z majority. V neposlední řadě práce poukazuje na fakt, že je k romskému dítěti potřeba přistupovat s ohledem na jeho romství. Přínos této práce vidím v tom, že jsem poodhalila problém vzdělávání romských dětí staršího školního věku. Zjistila jsem, že se touto problematikou zabývají autoři z celého světa. Domnívám se, že tato práce může čtenáři pomoci nahlédnout do problematiky vzdělávání romských dětí a lépe tyto děti pochopit.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 21 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.